Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mit eszel? Mit hiszel?

2009.02.01

Mit eszel? Mit hiszel?

23 tévhit

A cukor függővé tesz? A vörösbor jó szívnek? Makacsul tartja magát néhány táplálkozási mítosz - pedig sokszor semmi alapjuk sincs.

1. A cukorra rá lehet szokni

A cukor nem tartalmaz semmilyen szenvedélykeltő anyagot. Ennek ellenére fogyaszd mértékke!

2. A krumpli hízlal

A gumókban sok víz van, B1 -m B2 - és C-vitaminban gazdagok, ezzel tehát nincs baj. A bő olajban sütés vagy tejszínes feldolgozásmód miatt lesz kalóriadús köret. Heti 1-2 alkalommal 15-20 dekányi mennyiséget elfogyaszthatsz.

3. A tonikban nincs cukor

Mindig olvasd el a címkét, akkor is, amikor italt vásárolsz. A tonik például ugyanannyi cukrot tartalmaz mint a többi hagyományos szénsavas üdítőital. Íze a hozzáadott kinin miatt kesernyés.

4. A friss tej egészségesebb mint a tartós

A kétféle ital összetevői alig különböznek.

5. A diabetikus édességek energiamentesek

A diabetikus termékekben a cukrot gyakran fruktózzal vagy szorbittal helyettesítik, ezek vércukoremelő hatás valóban kisebb, de energiaértékük szinte pontosan ugyanannyi, mint a kristálycukoré.

6. A gyorsétkezés függővé tesz

Az értekési szokások fiatalkorban alakulnak ki. Ha egy gyerek állandóan hamburgert eszik, akkor nagyobb eséllyel teszi ezt később is. Ám ennek nem az az oka, hogy gyorsételekben bármilyen ,, hozzászoktató" adalékanyag lenne.

7. A kávé káros

Ha mértékkel fogyasztjuk, jót tesz: serkenti az anyagcserét, csökkenti a rák kockázatát.

8. Az olaj kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a sertészsír

A kétféle zsiradék enrgiatartalmában nincs, összetételben azonban sok különbség van. Az olaj főleg telítetlen zsírsavakat tartalmaz. Használd inkább ezt, de csak napi 1 teáskanálnyi mennyiségben.

9. A forró kenyér egészségtelen

ez túlzás, de a frissen elkészült kelt tészták valóban nehezen emészthetők. Ezért ha gyomorgondjaid vannak, csak már kihűlt kenyeret vagy péksüteményt fogyassz.

10. Naponta egyszer meleg ételt kell enni

Amíg testünk minden fontos tápanyagot megkap, mindegy, hogy hideg vagy meleg az étel.

11. A gumicukor kergemarhakórt okozhat

Bár a zselatin előállításához valóban marhacsontot használnak, a hőkezelés során minden BSE-kórokozó elpusztul.

12. A spenót a legjobb vasforrás

Tény, hogy a paraj vastartalma elég magas, azonban felszívódásának hatékonysága nagyon alacsony. Mindennek ellenére a spenót számos más egézséges anyagot (pl. K-vitamint, folsavat) tartalmaz.

13. A mélyhűtött zöldségben nincs vitamin

Ha lefagyasztás előtt röviden párolták a terményt, az lassítja a zöldség anagycsere-folyamatait-így a vitaminok és az ásványi anyagok nagy része is megmarad benne.

14. A vegetáriánusok könnyebben fogynak

A testsúlyuk szempontjából lényegtelen, eszünk-e húst, az számít, hogy naponta hány kalóriát veszünk magunkhoz.

15. A csoki és a chips pattanásossá tesz

Nem állapítható meg közvetlen összefüggés. A helyes táplálkozás azonban erősíti az immunrendszert-és ez hatásos az aknék ellen.

16. Este 6 után az étkezés kövérít

A súlynál az is döntő, hogy mennyit eszünk egy nap, és az is, hogy mikor. Ám nem a konkrét időpontok számítanak, inkább az fontos, hogy lefekvés előtt három órával már ne étkezzünk.

17. Melegben kevesebbet kell enni

Az izzadás is energiát vesz el szervezetünktől, étellel és itallal kell pótolnunk azt.

18. A vörösbor jó a szívnek

A vörösborban található polifenolok védik a szervezetet a szívbetegségek ellen, ehhez azonban napi 1,5 dl jó minőségű vörösbor elfogyasztása elég. A túlzott alkoholbevitel viszont biztosan magas vérnyomást okoz, és káros lehet a szívre.

19. A tojás növeli a koleszterinszintet

A tojás egézséges, értékes vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz. Igaz, hogy a tojássárgájában van koleszterin, de-hetente legfeljebb ötször-ettől még belefér az egészséges étrendbe.

20. Light termékekből bármennyit ehetünk

A light termékek esetében a zsírt gyakran vízzel, a cukrot édesítőszerekkel helyettesítik. Ettől függetlenül energiatartalmuk sokszor jelentős lehet, tehát fogyókúrában nem ehetők korlátlanul.

21. A pálinka jót tesz az emésztésnek

Az alkohol gátolja a zsír lebontását. A legjobb emésztésserkentők a nyomelemek vagy az étkezést követő séta.

22. A legegészségesebb olajfajta az olíva

A különböző olajok más-más összetételűek, a repceolaj például az ereket véfő többszörösen telítetlen zsírsavakban is gazdag. Éppen ezért a legjobb megoldás a különböző olajokat vegyesen használni. Ennek ellenére szerényen fogyassz belőlük!

23. A lekváron található penészgomba ártalmatlan

A penésztől érintett részek eltávolítása nem elegendő, mivel a spórák messze szóródnak. Dobd ki az egészet!

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.